2011. január 9., vasárnap

HILLARY CLINTON AJÁNLATA: Ízek, imák, szerelmek

Nem tudtam, mire vállalkoztam ezzel a cikkel, beismerem. Mostanában azonban igazán jó kedvemben vagyok, ezért úgy gondoltam, női olvasóinknak is kedvezek valamelyest. Egyiküket mondjuk kapásból sikerült magamra haragítanom, mivel felébresztettem: áthasaltam a mackófejes mamuszán, miközben az éjjeliszekrényről próbáltam elcsenni cikkünk témáját. Mindegy is, legalább első kézből kaphattam meg az információkat – persze csak a kellő ellenszolgáltatás, avagy ígéret a reggeli hálószobában való tálalására. - fejében Bevallom, így jártam jól: ez a könyv nagyon, de nagyon nem nekem szól.

Ízek, imák, szerelmek. Elizabeth Gilbert önéletrajzi regénye világszerte kapható már a jóég tudja, mi óta, nálunk viszont csak mostanában jelent meg, pár hónappal a könyv alapján készült film bemutatóját megelőzve. Hála érte az Ulpius-ház kiadónak. A borító szép, színes és nyárias, nem a téli zimankó tehet róla, hogy émelyegni kezdtem tőle. Rajta maga Julia Roberts és Hillary Clinton ajánlásával! Előbbi még rendben, na de Hillary? Ugorjunk... Julia az összes barátnőjének ajánlotta, az utóbbi szerint pedig egyszerűen i-m-á-d-n-i-v-a-l-ó a könyv. Komolyan, nem rosszindulatból, de sajnos nem tudom elképzelni, ahogy Hillary bikiniben, a tengerparton ücsörögve, koktéllal a kezében ezen a könyvön derülgetne. Pedig akkor járunk jól, ha a könyvtől nem várunk többet, mint egy átlagos nyári olvasmánytól. Ímhol a tartalom: Elizabeth harmincas, sikeres nő – volt. Gazdag férj, álomház, fényes karrier. Egyik pillanatról a másikra az élete mégis romokban hevert, látszólag ok nélkül. Egy szörnyű válás és az azt követő depresszió után, megmérgezett kapcsolatokkal a háta mögött nekivágott a nagyvilágnak, hogy végre rájöjjön, ki is ő, és mit akar az élettől. Zarándoklata Itáliába, Indiába és Indonéziába vezet, ahol olasz dzsigolók, indiai guruk, indonéz gyógyítók között bizonyítja, hogy mind a boldog pillanatokat keressük, akármelyik szegletében élünk is e világnak. Nos... láttunk már ilyet.

Nálam itt meg is hasalt volna a cucc, de némi fenyegetőzés után nekiültem, és becsülettel végigettem magam az egészen. A könyv első nagy problémája – a néha jópofa sztorizgatás ellenére –, hogy Elizabethet minden ép elméjű ember már az ismeretségük első tíz percében el akarná lógatni a villanypóznára. Már az első ötven oldal után azért rebegtem imákat, hogy valamiképp kerüljön bele a történetbe az Elm utca és Freddy Krueger, és vigye magával nyafogós hősnőnket. Nehéz úgy megérteni valaki problémáját és lelkizését több mint 450 oldalon keresztül, hogy közben semmi magyarázatot nem kapunk, minek is köszönhető ez a fene nagy önsajnálat. Berágtam, na! A második nagy probléma: az a faramuci helyzet állt elő, hogy a film jobb lett, mint a könyv. Pedig ez éppen fordítva szokott lenni. Jelen esetben azonban mégis, ami a filmben még elviselhető, vagy ne adj isten szórakoztató, azt olvasni kész gyötrelem. A harmadik nagy probléma, amit már mások is mondtak előttem, és minden hasonszőrű könyvre igaz: ilyen könyvet csak nő írhat, nőknek. Ha ugyanis a főhős egy férfi lett volna, aki otthagyja szerető feleségét, és élettér keresése gyanánt fiatal lányokkal hetyeg, végigzabálja Olaszországot, spiritualitás címszó alatt kacérkodik Indiában, majd a kettő között egyensúlyt keres Balin, akkor ez a könyv sosem lesz bestseller. A nők azt mondták volna, hogy mekkora gané egy hapsi, a férfiak meg maximum titkon irigyelték volna, de önsegítő-önéletrajzi könyvet akkor sem olvasnának, ha azt maga Conan írta volna.

ÉRTÉKELÉS: 5/10 Huhh, nehéz szülés volt! A könyv olyan 2000 Ft körüli áron figyel a neten, de tekintve, hogy nálam éppen a várt hatás ellenkezőjét érte el, csak a téma iránt leginkább elfogult olvasóknak ajánlom. Vagy azoknak, akik csak most kezdenek ismerkedni az efféle könyvekkel, és még nem folyik ki a fülükön az egész mézesmázos maszlag. Azt mondjuk el kell ismernem, hogy nem én vagyok a célközönség. De a kedvesem is elég nehezen rágta magát át rajta, szóval nem tudom, kiben lehet a (több) hiba. Ez a könyv nálam mindösszesen 5 pontot kóstál, de belátom, a fenti kritika nem feltétlenül mérvadó.

Szerző: Elizabeth Gilbert

Megjelenés: 2010.

Terjedelem: Túl sok, de tényleg

ISBN szám: 9789632543697

Borító festő: Na, ezt nem írtam ki...

//Dougal Glendower//

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése